גמלת סיעוד ניתנת לאזרח ותיק המתגורר בביתו (ולא במוסד סיעודי), ונזקק לעזרת אדם אחר בפעולות היום-יום (הלבשה, רחצה, האכלה, להתהלך בבית, וכיו"ב), או הזקוק להשגחה בביתו למען בטיחותו. הזכאי לגמלה יבחר שירותים המתאימים לו מתוך סל שירותים קיים: טיפול באזרח הוותיק בביתו, ביקור של האזרח הוותיק במרכז יום, אספקת משדר מצוקה, אספקת מוצרי ספיגה ושירותי כביסה. מי שמעסיק מטפל צמוד יכול לקבל את גמלת הסיעוד בכסף ובלבד שהוא עומד בתנאים שנקבעו, פרטים נוספים בהמשך. על מנת לקבל את הזכאות לגמלה, יש לעמוד בתקרת הכנסות חודשית כמפורט להלן (נכון ל-1.1.16)*: סכום הגמלה סכום הכנסה גמלה מלאה עד ₪9,464 יחיד גמלה מופחתת בשיעור של 50% מעל ₪9,464 יחיד גמלה מלאה עד ₪14,196 זוג גמלה מופחתת בשיעור של 50% מעל ₪14,196 ועד ₪21,294 זוג המוסד לביטוח לאומי בודק על ידי איש מקצוע מטעמו את רמת התלות לצורך קביעת גמלה. מי שמלאו לו 90 יכול להיבדק, לפי בחירתו, על ידי רופא מומחה בגריאטריה. *הסכומים מתעדכנים מעת לעת ומתפרסמים באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי: www.btl.gov.il כיצד מקבלים גמלת סיעוד? יש למלא ולהגיש טפסי בקשה לקבלת גמלת הסיעוד (את הטפסים ניתן להשיג בסניפי המוסד לביטוח לאומי, באתר האינטרנט של המוסד וכן אצל העובדות הסוציאליות בבית החולים או בלשכות הרווחה). לאחר משלוח הטפסים למוסד לביטוח לאומי, יתואם ביקור של איש מקצוע מטעם הביטוח הלאומי בבית האזרח הוותיק, לצורך קביעת הזכאות והיקפה. *כיום ניתן לקבל, לפי מקום המגורים, מידע על נותני השירותים בסיעוד באתר המוסד לביטוח לאומי: איתור נותני שירותים בסיעוד לפי יישוב. כמו כן, ניתן לעקוב אחר שלבי הטיפול בתביעה לגמלת סיעוד באתר הנ"ל: שירות אישי. גמלת סיעוד בכסף במקום בשירותים, למעסיקים מטפלים צמודים זכאי לגמלת סיעוד המעוניין להעסיק מטפל צמוד, יוכל, בתנאים מסוימים, לבחור לקבל גמלת סיעוד בכסף לחשבון הבנק שלו, ולהעסיק באופן ישיר את המטפל, ללא תיווך של חברת סיעוד. מי שאושרה לו גמלה בכסף יוכל לשוב ולבחור במסלול של קבלת גמלת הסיעוד בשירותים. ניתן לקבל בו בזמן גמלה בכסף וגם שירותי סיעוד אחרים מתוך סל השירותים: טיפול אישי בבית על ידי תושב ישראל, משדר מצוקה, מוצרי ספיגה, ביקור במרכז יום ושירותי כביסה, אך לא ניתן לקבל שירותי טיפול בבית על ידי עובד זר. ערכם של השירותים הנוספים יופחת מסכום הגמלה המשולמת בכסף. לשאלות וקבלת פרטים נוספים ניתן לפנות לטלפון 6050* או 04-8812345. לצורך קבלת הסבר וסיוע במילוי טופס הבקשה, ניתן לפנות למחלקת ייעוץ לקשיש בסניפי המוסד לביטוח לאומי בטלפון 02-6463400. ניתן לקבל דף מידע בנוגע לקבלת גמלה בכסף בשפות שונות: אנגלית - בטלפון:02-6463404, ערבית - בטלפון: 02-6463401, רוסית - בטלפון: 02-6463402 או באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי. כאשר האזרח הוותיק במצב שבו הוא זקוק לשעות סיעוד באופן מיידי, בין אם הגיש בקשה לגמלת סיעוד וממתין לקבלת תשובה ובין אם טרם הגיש, יכול לבדוק מול חברות הסיעוד את האפשרות לקבל בביתו "טרום סיעוד" של מספר שעות סיעוד שבועיות (לכל הפחות 6 שעות בשבוע), וזאת עד להחלטת המוסד לביטוח לאומי בנושא הזכאות.